Álláspiaci színesek

Zokniforradalom a brit irodákban: cipőt le, kreativitást fel! Vagy ez már túl sok a normalitásnak?

Megosztás:

Brit irodákban egyre kevesebb a magassarkú és az elegáns félcipő, cserébe egyre több a zokni. Szó szerint. Egyre több cég száműzi a cipőket az irodából, mert azt tapasztalják: cipő nélkül nyugodtabbak az emberek, jobb a hangulat, és még a kreatív ötletek is könnyebben jönnek. De vajon ez tényleg a munkahelyi jóllét új szintje, vagy csak egy újabb túltolt startup-hóbort?

Cipő off, stressz off? Irodák, ahol zokniban tárgyalsz

A brit munkahelyeken rekordmagas a stressz és a kiégés, miközben a dolgozók egyre hangosabban mondják: nem csak fizetést, hanem normális életet is akarnak. Ebben a közegben jelenik meg a legújabb, elsőre szürreálisnak tűnő trend: a cégek egyszerűen leveszik a cipőt az irodai etikett listájáról.

A Szilícium-völgyben már régóta menő az informális, lazább környezet, most pedig a brit startupok is átveszik a "zokniban is lehet gépelni" filozófiát. A cél nem a bohóckodás, hanem az, hogy az iroda kevésbé legyen feszült, merev és távolságtartó.

A visszajelzések szerint a cipőmentes iroda:

  • otthonosabbá teszi a teret

  • oldja a feszültséget

  • és sokaknál tényleg javítja a fókuszt

Zoknis mentőöv a neurodivergens dolgozóknak?

A cipő nélküli munkavégzést több cégvezető nem csak poénnak tartja, hanem konkrét segítségnek is bizonyos munkavállalói csoportoknál.

Akik szenzoros érzékenységgel élnek, gyakran érzik kifejezetten zavarónak, kényelmetlennek a zárt cipőt. Náluk a cipő levétele nem "extravagáns szabadság", hanem:

  • kevesebb zavaró inger

  • jobb koncentráció

  • kevesebb szorongás

Többen úgy nyilatkoztak: az iroda így kevésbé tűnik "idegen térnek", és sokkal inkább olyan, mintha egy nyugodt nappaliban dolgoznának. Az eredmény: gördülékenyebb együttműködés, természetesebb kommunikáció, kevesebb feszengés.

Az első két nap még mindenki a másik lábát nézi. A harmadikon már senkit nem érdekel, ki milyen zokniban ül a meetingre.

Van határ: zokni igen, de csak ha tiszta

A cégek többsége nem teljesen szabálytalan káoszt akar, hanem kontrollált lazaságot. Ezért jönnek a "zokniprofi" szabályok:

  • mezítláb tilos, csak tiszta, lyukmentes zokni

  • konyhában, mosdóban, kültéren továbbra is kötelező a cipő

  • a higiéné és a minimum profizmus továbbra is alap

Vagyis a cél nem az, hogy mindenki úgy nézzen ki, mintha épp otthon sorozatot nézne a kanapén. Inkább az, hogy eltűnjön az a láthatatlan fal, ami a "feszült iroda" és a "nyugodt emberi közeg" között húzódik.

Mindenkinek jó ötlet? Itt jönnek a konfliktusok

Nem mindenki rajong a zokniforradalomért. Vannak vezetők, akik szerint ez csak eltereli a figyelmet a valódi problémákról: fizetés, terhelés, vezetői kultúra.

Felmerülnek fontos szempontok is:

  • az informális megjelenés a férfiaknál gyakran "laza", a nőknél viszont sokszor "komolytalan" megítélést kap

  • a fiatalabb generációk felszabadítónak élik meg a cipőtlenséget

  • az idősebbek közül sokan a professzionalizmus feladásának tartják

Ez könnyen okozhat generációs és kulturális feszültséget ugyanazon az open office-on belül.

Nem a zokniról szól – hanem arról, hogy ember vagy vagy csak "erőforrás"

A végén a kérdés nem az, hogy:

  • zokniban vagy cipőben dolgozunk

  • csíkos vagy pöttyös zoknit viselünk

hanem az, hogy a munkahely mennyire veszi komolyan:

  • a jóllétet

  • a mentális egészséget

  • a fókuszt és a kreativitást

A cipőlevétel csak egy látványos gesztus. A valódi tét az, hogy a cég hajlandó-e újragondolni a merev, "irodai szabály az iroda kedvéért" típusú elvárásokat, és képes-e olyan közeget teremteni, ahol az emberek valóban önmaguk lehetnek.

Úgy érzed, nálatok sosem lenne zokniforradalom, de legalább normális hangulatot szeretnél?

Ha olyan munkahelyet keresel, ahol számít a jó hangulat, a rugalmasság és a valódi munkahelyi kultúra, nézz körül a Jobinfo.hu több ezer friss állása között, és találd meg azt a munkahelyet, ahol nem csak a cipőd fér el, hanem te magad is.

avatar

A Jobinfo.hu szerkesztősége elkötelezett a minőségi tartalom és a naprakész információk iránt. Cikkeink célja, hogy segítsük olvasóinkat a munka világában való eligazodásban, karrierjük építésében és a legfrissebb munkaerőpiaci trendek megértésében.